Przedszkole Samorządowe nr 8 w Piotrkowie Trybunalskim

LOGOPEDIA

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 6 =
logopedia
propozycje zajęć
 
Ćwiczenia warg:
  • Wymawianie na przemian „a” - „o” lub „e” - „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi- zabawa w naśladowanie „syreny policyjnej”
  • Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i” - zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy „u”, wymawianie ich na przemian- zabawa w naśladowanie „karetki”
  • Cmokanie - dziecko udaje, że stara się rozdzielić sklejone wargi
  • Gwizdanie
  • Zabawa w rybi pyszczek- gwałtowne otwieranie i zamykanie buzi jak rybka
  • Wargi wysunąć do przodu, ściągnąć je (jak przy gwizdaniu) i przesuwać w kąciki ust: w prawo, w lewo, a następnie wykonywać nimi ruchy okrężne
  • Ssanie wargi górnej, a potem dolnej
  • Zdmuchiwanie z dolnej wargi papierowych skrawków gazety
  • Nadymać policzki przy zwartych wargach
  • Nadmuchiwanie baloników, puszczanie baniek mydlanych
  • Nadymać policzki z uwolnieniem nagromadzonego w jamie ustnej powietrza - zabawa w dziurawy balonik
  • Nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach
  • Wciągać policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek)- jak zajączek
  • Przy zaciśniętych zębach zaciskać i rozluźniać wargi (zwarcie ma być silne)- zabawa w słabego i silnego
  • Dmuchać na płomień świecy, skrawki papieru, watkę, piłeczkę pingpongową...
  • Cmokanie (powstający szmer przypomina pocałunek)
  • Przy otwartej buzi wciągać w głąb jamy ustnej wargi, tak by całkowicie zasłaniały zęby górne i dolne
  • Wargę górną położyć możliwie najdalej na wargę dolną i wykonywać ruchy ssania; to samo ćwiczenie wykonujemy przy ułożeniu wargi dolnej na górną
Ćwiczenia języka:
  • Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta, lub zlizywanie z podniebienia masy czekoladowej, miodu, dżemu, rozmiękczonego wafelka
  • Kląskanie
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych zębów, a następnie do górnej wargi przy maksymalnym opuszczeniu żuchwy
  • Język w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust
  • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo wewnątrz jamy ustnej
  • Oblizywanie lub „odliczanie” zębów
  • Wykonywać najpierw wolne, potem coraz szybsze ruchy na boki, w górę i w dół językiem w powietrzu - jak wąż; następnie stopniowo cofać język w głąb jamy ustnej
  • Wolno, następnie coraz szybciej masować czubkiem języka zęby, następnie wałek dziąsłowy, podniebienie
  • Żuć język, udawać ssanie cukierka
  • Naśladować grę na trąbce lub na bębenku
  • Ostrzyć czubek języka o górne zęby, przy szeroko otwartych ustach
  • Masować język poprzez nagryzanie czubka języka zębami
  • Szybko unosić i opuszczać język w kierunku dolnych i górnych zębów, przy szeroko otwartych ustach i nieruchomej żuchwie
  • Wymawiać ttt najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych ustach
  • Wymawiać ddd najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych ustach
  • Szybko wymawiać / (lllll...), a następnie sylaby: la, lo, le, lu
  • Szybko, naprzemiennie wymawiać głoski t, d (ćwiczenie pomocne przy nauce głoski „r”)
  • Zdmuchiwać skrawek papieru umieszczony na czubku języka (ćwiczenie polecane przy nauce wymowy głoski cz)
  • Ująć brzegi języka między zęby trzonowe, a czubek unosić do wałka dziąsłowego i opuszczać
  • Rozluźniony język podnieść do podniebienia twardego i lekko go dotknąć
  • Wahadełko- kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów

Załączniki artykułu

Ćwiczenia logopedyczne (doc) 1.15mb, (Pobrań: 14)
Wierszyki logopedyczne (doc) 0.03mb, (Pobrań: 42)
powrót