propozycje zajęć
Warto zerknąć też na strony:
http://www.superbelfrzy.edu.pl/tag/gry-logopedyczne/
https://wordwall.net/pl-pl/community/gry-logopedyczne
https://www.lulek.tv/games/category/39/opoznienie-mowy
http://www.superbelfrzy.edu.pl/tag/gry-logopedyczne/
https://wordwall.net/pl-pl/community/gry-logopedyczne
https://www.lulek.tv/games/category/39/opoznienie-mowy
Ćwiczenia warg:
- Wymawianie na przemian „a” - „o” lub „e” - „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi- zabawa w naśladowanie „syreny policyjnej”
- Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i” - zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy „u”, wymawianie ich na przemian- zabawa w naśladowanie „karetki”
- Cmokanie - dziecko udaje, że stara się rozdzielić sklejone wargi
- Gwizdanie
- Zabawa w rybi pyszczek- gwałtowne otwieranie i zamykanie buzi jak rybka
- Wargi wysunąć do przodu, ściągnąć je (jak przy gwizdaniu) i przesuwać w kąciki ust: w prawo, w lewo, a następnie wykonywać nimi ruchy okrężne
- Ssanie wargi górnej, a potem dolnej
- Zdmuchiwanie z dolnej wargi papierowych skrawków gazety
- Nadymać policzki przy zwartych wargach
- Nadmuchiwanie baloników, puszczanie baniek mydlanych
- Nadymać policzki z uwolnieniem nagromadzonego w jamie ustnej powietrza - zabawa w dziurawy balonik
- Nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach
- Wciągać policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek)- jak zajączek
- Przy zaciśniętych zębach zaciskać i rozluźniać wargi (zwarcie ma być silne)- zabawa w słabego i silnego
- Dmuchać na płomień świecy, skrawki papieru, watkę, piłeczkę pingpongową...
- Cmokanie (powstający szmer przypomina pocałunek)
- Przy otwartej buzi wciągać w głąb jamy ustnej wargi, tak by całkowicie zasłaniały zęby górne i dolne
- Wargę górną położyć możliwie najdalej na wargę dolną i wykonywać ruchy ssania; to samo ćwiczenie wykonujemy przy ułożeniu wargi dolnej na górną
Ćwiczenia języka:
- Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta, lub zlizywanie z podniebienia masy czekoladowej, miodu, dżemu, rozmiękczonego wafelka
- Kląskanie
- Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych zębów, a następnie do górnej wargi przy maksymalnym opuszczeniu żuchwy
- Język w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust
- Ruchy koliste języka w prawo i w lewo wewnątrz jamy ustnej
- Oblizywanie lub „odliczanie” zębów
- Wykonywać najpierw wolne, potem coraz szybsze ruchy na boki, w górę i w dół językiem w powietrzu - jak wąż; następnie stopniowo cofać język w głąb jamy ustnej
- Wolno, następnie coraz szybciej masować czubkiem języka zęby, następnie wałek dziąsłowy, podniebienie
- Żuć język, udawać ssanie cukierka
- Naśladować grę na trąbce lub na bębenku
- Ostrzyć czubek języka o górne zęby, przy szeroko otwartych ustach
- Masować język poprzez nagryzanie czubka języka zębami
- Szybko unosić i opuszczać język w kierunku dolnych i górnych zębów, przy szeroko otwartych ustach i nieruchomej żuchwie
- Wymawiać ttt najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych ustach
- Wymawiać ddd najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych ustach
- Szybko wymawiać / (lllll...), a następnie sylaby: la, lo, le, lu
- Szybko, naprzemiennie wymawiać głoski t, d (ćwiczenie pomocne przy nauce głoski „r”)
- Zdmuchiwać skrawek papieru umieszczony na czubku języka (ćwiczenie polecane przy nauce wymowy głoski cz)
- Ująć brzegi języka między zęby trzonowe, a czubek unosić do wałka dziąsłowego i opuszczać
- Rozluźniony język podnieść do podniebienia twardego i lekko go dotknąć
- Wahadełko- kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów